V únoru roku 2022 reportoval největší kontejnerový přepravce světa společnost A.P. Moller-Maersk své suverénně nejlepší výsledky v historii. Výsledky dramaticky překonaly už tak pozitivní výhled managementu z února minulého roku, a to EBITDA o 120 %, EBIT o 248 % a volné peněžní toky o 372 %! Volné peněžní toky nakonec dosáhly za rok 2021 téměř 17 miliard dolarů, což je zhruba čtyřikrát více než v roce 2020!
Důvody, proč se Alethes investiční fond rozhodl nakoupit akcie Maersku do svého portfolia a proč je stále vlastní, vysvětluje Václav Podzimek, spoluzakladatel fondu.
Prudký růst poptávky po námořní kontejnerové přepravě z přelomu tisíciletí způsobený rychlým hospodářským růstem v Číně vedl k přílivu kapitálu do odvětví a doslova spustil mezi přepravními společnostmi závody v objednávání nových lodí. Hospodářská krize a pokles poptávky způsobily po roce 2008 kolaps cen a následný odliv kapitálu z odvětví.
Akcie společnosti Maersk jsme začali nakupovat v roce 2018. Bylo evidentní, že zmíněný odliv kapitálu z tohoto odvětví přispěje k nárůstu cen kontejnerové přepravy a stabilizaci nabídky. Významná pozitiva jsme spatřovali také v tehdy započaté transformaci Maersku, která vedla k opuštění ropných aktivit, snížila jeho cykličnost a umožnila lepší návratnost kapitálu akcionářům. Významnou roli sehrála i konsolidace celého odvětví a plán digitalizace s cílem snižovat náklady a zvyšovat efektivitu.
Příčin skvělých výsledků roku 2021 můžeme vyjmenovat několik. Je to mix výše zmíněných faktorů, které byly dramaticky podpořeny pandemií Covid-19. Na svém začátku pandemie způsobila hluboký propad poptávky, který vystřídalo nevydané oživení. Dlouhodobě omezená nabídka počtu lodí a kontejnerů v kombinaci s nedostatečným počtem pracovníků v přístavech, kteří kvůli nemoci či karanténě nemohli odbavovat lodní dopravu, situaci ještě více eskalovalo. Zablokovaný Suezský průplav lodí Ever Given byl pak pomyslnou poslední kapkou. Tato krutá kombinace vedla k explozi přepravních sazeb, které se velmi pozitivně promítly do výsledků Maersku.
Část zisku plynoucího z naší investice do Maersku už jsme realizovali. I po prudkém růstu ceny jeho akcií však nadále zůstává jednou z našich největších pozic. Díky svým mimořádným výsledkům výrazně zlepšil svou kapitálovou strukturu a v současné chvíli má více než 12 miliard dolarů čisté hotovosti po odečtení dluhů (přitom ještě na konci roku 2019 měl Maersk čistý dluh ve výši 4 miliard dolarů). Očekáváme, že jen během následujících dvou let Maersk vygeneruje na volných peněžních tocích další až 1/3 své současné tržní kapitalizace, která je kolem 62 miliard dolarů. Volnou hotovost pak použije ke zvýšení dividend, odkupům vlastních akcií a akvizicím, které Maersk využívá ke svému dlouhodobé cíli stát se komplexním dopravcem napříč celým dopravním řetězcem.