VP06 Směrnice pro vyřizování stížností
- Úvodní ustanovení
- Není-li uvedeno jinak, mají pojmy uvedené v tomto VP význam definovaný VP00 Systém vnitřních norem.
- Společnost je povinna postupovat při plnění povinností, jež pro ni vyplývají z obecně závazných právních předpisů, resp. ze smlouvy nebo dokumentace analogické smlouvě uzavřené s Investorem (dále jen „Smlouva“), s veškerou odbornou péčí, za podmínek stanovených ve Smlouvě a v obecně závazných právních předpisech.
- Pokud Společnost vyřizováním reklamací a stížností investorů ve vztahu k určitému Fondu pověří jiného, řídí se postupy pro vyřizování reklamací a stížností přijatých od investorů těchto Fondů reklamačním řádem takto pověřené osoby.
- Stížností se rozumí upozornění na nedostatek, nesprávné jednání nebo nečinnost Společnosti nebo jejího Pracovníka vůči Investorovi. Reklamací se rozumí vyjádření nespokojenosti s kvalitou plnění smluvních podmínek ze strany Společnosti vyplývajících ze Smlouvy. Postup pro vyřizování jak reklamací, tak stížností Investorů je analogický.
- Investor, který se domnívá, že Společnost nepostupovala v souladu s odst. 1.2. tohoto VP, má právo uplatnit reklamaci nebo stížnost podle tohoto VP a příslušných obecně závazných právních předpisů. Právním předpokladem podání reklamace nebo stížnosti je řádně uzavřená Smlouva.
- Reklamačním řízením se rozumí soubor pracovních činností zahrnující zjištění vad, rozhodnutí o oprávněnosti reklamace či stížnosti, vyřízení nároků vyplývajících z reklamace či stížnosti a provedení potřebných účetních operací spojených s danou reklamací či stížností.
- Vyřizování stížností a reklamací je vždy bezúplatné.
- Podání reklamace
- V případě zjištění vady Investor uplatní reklamaci:
- u Společnosti, resp. u osoby, kterou Společnost pověřila vyřizováním reklamací a stížností investorů, uvedené v KID,
- písemně, přičemž za písemné podání se považuje též e-mail podepsaný zaručeným elektronickým podpisem,
- ve lhůtě dle odst. 3.1. tohoto VP.
- Reklamace podaná Investorem musí obsahovat údaje a dokumenty, na základě kterých Společnost prošetří odůvodněnost reklamace a rozhodne, zda je reklamace oprávněná, zejm. pak:
- jméno a příjmení/název a kontaktní osobu Investora,
- bydliště/sídlo Investora, případně jinou kontaktní adresu,
- datum narození/IČO Investora,
- důvod reklamace,
- seznam příloh, jakož i veškeré přílohy potvrzující oprávněnost reklamace,
- datum a vlastnoruční podpis, resp. zaručený elektronický podpis.
- V případě, že reklamace nebude obsahovat údaje a dokumenty, z nichž je možno prošetřit její odůvodněnost, vyzve Společnost Investora k jejímu doplnění. Nedoplní-li Investor požadované údaje či dokumenty ve stanovené lhůtě (ne kratší než 7 dnů), odmítne Společnost takovou reklamaci jako neodůvodněnou.
- Reklamační lhůty
- Investor je povinen podat reklamaci bez zbytečného odkladu poté, kdy zjistil nedostatky nebo nesprávnosti, nejpozději však do 3 měsíců od vzniku nedostatku či nesprávnosti, pokud není ve Smlouvě reklamační lhůta vymezena jinak.
- Společnost je povinna ke stížnosti nebo reklamaci zaujmout stanovisko a vyřídit ji, tj. oznámit Investorovi, zda stížnost nebo reklamaci uznává nebo z jakých důvodů ji odmítá uznat, a odeslat Investorovi písemné vyjádření, ve lhůtě do 30 dnů od doručení reklamace, resp. od data jejího doplnění podle odst. 2.3. tohoto VP.
- Pokud Společnost z objektivních důvodů nemůže stížnost nebo reklamaci vyřídit ve lhůtě do 30 dnů, sdělí Investorovi důvod vzniklého stavu a případně též, jakým způsobem reklamaci bude řešit nebo již řeší, včetně nového termínu jejího vyřízení. Společnost přitom postupuje v souladu s následujícími ustanoveními tohoto VP.
- Vyřizování reklamací
- Osobou odpovědnou za řádné vyřízení reklamace zaslané Investorem Společnosti, včetně kontroly jejího postupu, je Compliance officer. V případě, že se reklamace či stížnost týká oddělení compliance, zabezpečuje řádné vyřízení reklamace člen představenstva Společnosti, popřípadě jím pověřená osoba k vyřízení reklamace nebo stížnosti.
- V případě reklamace doručené Společnosti poštou přijímá reklamace kancelář Společnosti. V případě osobního předání přijímá reklamace ředitel správy majetku. Přebírající osoba případně reklamaci s Investorem projedná a průběh jednání zaznamená do formuláře „Stížnost / reklamace Investora“, který je přílohou č. 2 tohoto VP, který je v případě osobního doručení podepsán Investorem a přebírajícím Pracovníkem ve dvou vyhotoveních, přičemž jedno vyhotovení obdrží Investor. V případě písemného doručení je formulář vyplněn Pracovníkem, jemuž byla reklamace doručena, a přiložen k podkladům od Investora.
- Přebírající osoba o reklamaci informuje Compliance officera, coby osobu odpovědnou za kvalitní a úplné vyřízení reklamací a vystavení dokladů k vyřízení reklamace, a předá mu veškeré podklady a písemnosti spojené s vyřízením konkrétní reklamace. Každá přijatá reklamace či stížnost Investora je Compliance officerem zaznamenána v příslušné evidenci. Pracovníci zúčastnění na vyřízení reklamace poskytují Compliance officerovi veškerou nezbytnou součinnost pro vedení příslušné evidence.
- Veškeré písemnosti spojené s vyřízením konkrétní reklamace jsou Společností uchovány nejméně po dobu 5 let, nestanoví-li obecně závazné právní předpisy dobu delší.
- Z titulu své funkce má do evidence stížností a reklamací Investorů přístup Compliance officer a Vnitřní auditor. Compliance officer je v návaznosti na stížnosti podané na činnost Společnosti a na výsledky jejich vyřízení povinen koordinovat tvorbu opatření k nápravě a kontrolovat soulad navržených opatření s právními předpisy.
- Vyřízení reklamace zamítnutím
- Reklamace bude zamítnuta, jestliže se šetřením zjistilo, že stížnost je neopodstatněná nebo jsou reklamační údaje nesprávné a k dispozici jsou věrohodné doklady podporující zamítnutí reklamace.
- Vyřízení reklamace uznáním
- Při uznání stížnosti nebo reklamace ze strany Společnosti Compliance officer podle obsahu reklamace určí konkrétního Pracovníka, který s Investorem reklamaci vyřídí, jehož jméno je Investorovi následně sděleno. Náprava reklamovaného stavu je provedena bez zbytečného odkladu.
- Investor je povinen Společnosti poskytnout nezbytnou součinnost při řešení reklamace.
- Osoba, jejíž činnosti se reklamace týká, připraví písemnou reakci. Návrh řešení reklamace nebo stížnosti konzultuje se svým nadřízeným. Reakci po jejím odsouhlasení předá k archivaci Compliance officerovi.
- V případě stížnosti na Pracovníka pověřeného vyřízením reklamace jedná Investor přímo s Compliance officerem, který reklamaci vyřídí osobně.
- Změny reklamačního řádu
- Reklamační řád upravuje pravidla, jimiž se Pracovníci řídí při vyřizování stížností a reklamací a tvoří přílohu č. 1 tohoto VP.
- V případě změny reklamačního řádu Společnosti je Společnost povinna Investory o změně včas písemně vyrozumět s tím, že každá změna reklamačního řádu je uveřejněna v sídle Společnosti a na internetových stránkách Společnosti. Způsob oznámení nového znění reklamačního řádu Investorovi, jakož i kvalifikovaný způsob vyjádření souhlasu Investora s příslušnými změnami, se přiměřeně řídí dotčenými ustanoveními Smlouvy.
- Závěrečná ustanovení
- Pravidla stanovená vnitřními normami vydanými Společností v souladu s ustanoveními ZISIF a všeobecně závazných právních předpisů ZISIF provádějících je Společnost, resp. všichni její Pracovníci, povinna dodržovat při své činnosti spočívající v obhospodařování investičních fondů ve smyslu § 5 ZISIF. Pravidla se vztahují na všechny Pracovníky, tj. jak na zaměstnance Společnosti v pracovním poměru a na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, tak na osoby, vč. jejich zaměstnanců, vykonávající pro Společnost práci na základě jiného smluvního ujednání, v rámci outsourcingu ve smyslu § 23 a násl. a § 52 a násl. ZISIF apod.
- Tento VP je uložen v sídle Společnosti a podléhá aktualizaci dle potřeb Společnosti a v návaznosti na změny všeobecně závazných právních předpisů.
- Tento reklamační řád specifikuje pravidla a postupy pro bezplatné vyřizování stížností a reklamací podílníků nebo akcionářů fondů, jimž společnost Alethes investiční společnost, a.s. (dále jen „Společnost“), poskytuje služby obhospodařování (dále souhrnně jen „Investor“).
- Právním předpokladem pro podání stížnosti nebo reklamace je řádně uzavřená smlouva nebo smluvní dokumentace analogická smlouvě, na základě které Společnost poskytuje Investorovi služby (dále jen „Smlouva“).
- Stížnost nebo reklamaci musí uplatnit Investor výhradně písemnou formou, přičemž za podání písemnou formou se považuje též email podepsaný zaručeným elektronickým podpisem.
- Investor je povinen předložit stížnost nebo reklamaci bez zbytečného odkladu poté, kdy zjistil nedostatky nebo nesprávnosti, nejpozději však do 3 měsíců od vzniku nedostatku či nesprávnosti, pokud není ve Smlouvě reklamační lhůta vymezena jinak.
- Reklamace podaná Investorem musí obsahovat údaje a dokumenty, na základě kterých Společnost prošetří odůvodněnost reklamace a rozhodne, zda je oprávněná, zejm. pak:
- jméno a příjmení/název a kontaktní osobu Investora,
- bydliště/sídlo Investora, případně jinou kontaktní adresu,
- datum narození/IČO Investora,
- důvod reklamace,
- seznam příloh, jakož i veškeré přílohy potvrzující oprávněnost reklamace,
- datum a vlastnoruční podpis, resp. zaručený elektronický podpis.
- V případě, že reklamace nebude obsahovat údaje a dokumenty, z nichž je možno prošetřit její odůvodněnost, vyzve Společnost Investora k jejímu doplnění. Nedoplní-li Investor požadované údaje či dokumenty ve Společností stanovené lhůtě (ne kratší než 7 dnů), odmítne Společnost takovou reklamaci jako neodůvodněnou.
- Společnost je povinna ke stížnosti nebo reklamaci zaujmout stanovisko a vyřídit ji, tj. oznámit Investorovi, zda stížnost nebo reklamaci uznává nebo z jakých důvodů ji odmítá uznat, ve lhůtě do 30 dnů od doručení reklamace, resp. od data jejího doplnění podle předchozího bodu. Pokud Společnost z objektivních důvodů nemůže stížnost nebo reklamaci vyřídit ve lhůtě do 30 dnů, sdělí Investorovi důvod vzniklého stavu a případně též, jakým způsobem reklamaci bude řešit nebo již řeší, včetně nového termínu jejího vyřízení.
- Investor je povinen Společnosti poskytnout nezbytnou součinnost při řešení reklamace.
- Stížnost nebo reklamace je ze strany Společnosti vyřízena jejím uznáním nebo zamítnutím, a to odpovídajícím písemným sdělením Investorovi.
- Stížnost nebo reklamace bude Společností zamítnuta, jestliže Společnost šetřením zjistila, že stížnost je neopodstatněná nebo reklamované údaje jsou nesprávné a k dispozici jsou hodnověrné doklady podporující tento závěr.
- V případě uznání stížnosti nebo reklamace ze strany Společnosti je bez zbytečného odkladu provedena náprava reklamovaného stavu a Investorovi je sděleno jméno pracovníka Společnosti, který s ním reklamaci vyřídí.
- V případě stížnosti na pracovníka Společnosti pověřeného vyřízením reklamace projedná vyřízení reklamace se Investorem osobně přímo Compliance officer jako osoba odpovědná za kvalitní a úplné vyřízení reklamací a vystavení dokladů k vyřízení reklamace.
Kontakt
Alethes investiční společnost, a. s.
Václav Podzimek – Výkonný ředitel, +420 602 439 551, podzimek@alethes.cz
Hynek Beránek – Investiční ředitel, +420 722 585 039, beranek@alethes.cz
Sídlo: Rohanské nábřeží 721/39, 186 00 Praha 8 – Karlín.

